вторник, 10 септември 2013 г.

ОПАК изготви кратък наръчник за отчитане на проекти в помощ на бенефициентите

Портал за фондовете.

В продължение на усилията на Управляващия орган на Оперативна програма „Административен капацитет" (ОПАК) за повишаване на капацитета на бенефициентите екипът на програмата подготви кратък наръчник за най-съществените моменти при отчитането на проекти. Той съдържа практически съвети за избягване на често срещани грешки както по отношение на мониторинга на проекти, така и в процеса на финансовото им отчитане. Наръчникът е публикуван на сайта на програмата в рубриката "За Бенефициенти - Документи" и ще бъде раздаван по време на организираните обучения за бенефициенти. Документът допълва вече разработеното през 2012 г. общо Ръководство за кандидатстване и изпълнение на проекти.
Анализ на ОПАК показва, че съществуват някои основни проблеми при изпълнението на проектите, които оказват влияние върху цялостното изпълнение на програмата:

  • слабости в подготовката, откриването и провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки от бенефициенти по ОПАК;
  • забавяне в изпълнението на одобрените графици за планирани обществени поръчки;
  • забавяне в изпълнението на дейностите в резултат на обжалване на проведените процедури за възлагане на обществени поръчки;
  • забавяне в изпълнението на дейности по проектите в резултат от честа смяна на екипите за организация и управление;
  • неясни критерии за подбор, възлагане и отчитане на работата от лица, наети по граждански договори;
  • непълни или липсващи документи, доказващи извършването на конкретна дейност от одобреното проектно предложение;
  • изплащане на възнаграждение на едни и същи лица, изпълняващи идентични дейности.

 С цел засилване темпа на одобряване на разходите по проекти екипът на ОПАК значително скъси сроковете за верификация. В допълнение към това се организират регулярни срещи с бенефициентите по време на тяхното изпълнение с цел правилно и коректно изпълнение и отчитане на проектите както и депозиране на искания за плащане. Управляващият орган на ОПАК изготвя помагала, инструкции, най-често срещани грешки и насоки за изпълнение на проекти по програмата. След сключване на нови договори задължително се провеждат  обучения на бенефициентите за правилно изпълнение на проекти и минимизиране на риска от налагане на финансови санкции за неточно прилагане на правилата за управление и изпълнение на проекти, финансирани със средства на Европейския социален фонд и държавния бюджет.

В последния доклад по сертификация № 28/31.08.2013 г. до Европейската комисия Управляващият орган на ОПАК поиска възстановяване на разходи по проекти в размер на близо 13 млн. лв.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More