Основополагащи документи:
- Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета от 20 септември 2005 година относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР)
- Регламент (EО) 1974/2006 на Комисията от 15 декември 2006 година за определянето на подробни правила за прилагане на Регламент (EО) 1698/2005 на Съвета
- Регламент за изпълнение (ЕС) № 335/2013 на Комисията от 12 април 2013 година за изменение на Регламент (ЕО) № 1974/2006 за определянето на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР)
- Регламент (ЕС) № 65/2011 на Комисията от 27 януари 2011 година за определяне на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета по отношение на прилагането на процедури за контрол, както и кръстосано спазване по отношение на мерките за подпомагане на развитието на селските райони
- Регламент (ЕО) № 1198/2006 на Съвета от 27 юли 2006 година за Европейския фонд за рибарство
- Регламент (ЕО) № 498/2007 на Комисията от 26 март 2007 година за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 1198/2006 на Съвета относно Европейския фонд за рибарство
- Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета от 19 януари 2009 г. за установяване на общи правила за схеми за директно подпомагане в рамките на Общата селскостопанска политика и за установяване на някои схеми за подпомагане на земеделски стопани, за изменение на регламенти (EО) № 1290/2005, (EО) № 247/2006, (EО) № 378/2007 и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1782/2003
І. Селско стопанство
Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. (ПРСР) (алтернативен сайт - ДФЗ) е официално одобрена на 19 февруари 2008 г. - с решение на Европейската Комисия № 755
Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. (ПРСР) (алтернативен сайт - ДФЗ) е официално одобрена на 19 февруари 2008 г. - с решение на Европейската Комисия № 755
Постигането на целите на ПРСР е предвидено чрез изпълнението на 30 мерки, някои от които вече са приключили, а за други е предвидено стартиране на по-късен етап.
Приоритетни оси:
Условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по всяка от конкретните мерки в рамките на приоритетните оси са регламентирани в отделни наредби на министъра на земеделието и храните:
Наредби по Ос 1
Наредби по Ос 2
Наредби по Ос 3
Наредби по Ос 4
Техническа помощ
Схеми за директни плащания и национални доплащания
В първите години след присъединяването на България към ЕС българските земеделски производители получават само част от подпомагането, което получават производителите в старите държави-членки. През 2007 г. българските фермери получиха 25% от размера на подпомагането в другите държави-членки към 30 април 2004 г., през 2008 г. получиха 30%, през 2009 г. - 35%, през 2010 г. - 40%, през 2011 г. - 50%, а през 2012 г. - 60 % и едва след преминаване на пълния период на постепенно увеличаване на плащанията през 2016 г. ще получат 100%. През подобен преходен период преминават всички новоприсъединили се държави-членки. За да компенсира по-ниския размер на подпомагането, съгласно чл. 132 от Регламент № 73/2009 относно схемите за директно подпомагане на земеделските производители България може да допълни директните си плащания за 2012 г. до 100% от размера на директните плащания в Общността към 30 април 2004 г. Това означава, че страната може да добави към процента на директните си плащания още 40 % национални доплащания.
Националните доплащания към директните плащания се оказаха основна форма на подпомагане на земеделските производители при тежките климатични и икономически условия, в които работят.
Прилагането на Схемата за единно плащане на площ (СЕПП) е една от основните дейности на Разплащателната агенция и предоставя възможност на земеделските стопани да получат средства от Европейският фонд за гарантиране в земеделието (ЕФГЗ).
Приложимо законодателство
Наредба № 5/2009 за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания
Приоритетни оси:
- Ос 1 – Подобряване на конкурентоспособността в земеделския и горския сектор
- Ос 2 – Подобряване на околната среда и природата
- Ос 3 – Качество на живот в селските райони и разнообразяване на селската икономика
- Ос 4 – ЛИДЕР
- Други мерки - Техническа помощ и Доплащания към директни плащания
Условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по всяка от конкретните мерки в рамките на приоритетните оси са регламентирани в отделни наредби на министъра на земеделието и храните:
Наредби по Ос 1
Наредби по Ос 2
Наредби по Ос 3
Наредби по Ос 4
Техническа помощ
Схеми за директни плащания и национални доплащания
В първите години след присъединяването на България към ЕС българските земеделски производители получават само част от подпомагането, което получават производителите в старите държави-членки. През 2007 г. българските фермери получиха 25% от размера на подпомагането в другите държави-членки към 30 април 2004 г., през 2008 г. получиха 30%, през 2009 г. - 35%, през 2010 г. - 40%, през 2011 г. - 50%, а през 2012 г. - 60 % и едва след преминаване на пълния период на постепенно увеличаване на плащанията през 2016 г. ще получат 100%. През подобен преходен период преминават всички новоприсъединили се държави-членки. За да компенсира по-ниския размер на подпомагането, съгласно чл. 132 от Регламент № 73/2009 относно схемите за директно подпомагане на земеделските производители България може да допълни директните си плащания за 2012 г. до 100% от размера на директните плащания в Общността към 30 април 2004 г. Това означава, че страната може да добави към процента на директните си плащания още 40 % национални доплащания.
Националните доплащания към директните плащания се оказаха основна форма на подпомагане на земеделските производители при тежките климатични и икономически условия, в които работят.
Прилагането на Схемата за единно плащане на площ (СЕПП) е една от основните дейности на Разплащателната агенция и предоставя възможност на земеделските стопани да получат средства от Европейският фонд за гарантиране в земеделието (ЕФГЗ).
Приложимо законодателство
Наредба № 5/2009 за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания
ІІ. Рибарство
От 2007 г. Европейският фонд по рибарство (ЕФР) е новият инструмент за управление на структурните мерки в рибарския отрасъл. Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) е разработила Национален стратегически план за рибарство и аквакултури, представящ начина на приложение на структурната политика на ЕС в България като част от Общата политика по рибарство и Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство” (2007-2013), където са описани политиките и приоритетите за развитие на сектор “Рибарство” – риболов и аквакултура, както и районите на действие на рибарските групи, които ще получат финансиране от Европейския фонд по рибарство. Оперативната програма ще бъде прилагана на цялата територия на Република България, която е класифицирана като Цел “Сближаване” по смисъла на Европейския регламент за Кохезионната политика.
Главна стратегическа цел на Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство” /2007-2013/ е превръщането на сектора в конкурентоспособен, модерен и динамичен, базиран на устойчиво развитие на рибарството и аквакултурата, както и към подобряване качеството на живот в рибарските области.
Приоритетни оси:
- Приоритетна ос 1 – Мерки за приспособяване на българския риболовен флот. Бенефициенти: Юридически лица, еднолични търговци, собственици на риболовни кораби, регистрирани в Регистъра на риболовните кораби на ИАРА, рибари и техните семейства въвлечени в риболова, асоциации на рибари и собственици на риболовни кораби.
- Приоритетна ос 2 – Аквакултура, риболов във вътрешни водоеми, преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура. Бенефициенти: Физически лица, регистрирани като земеделски производители, юридически лица или еднолични търговци, асоциации и организации на производителите, собственици на аквакултурни ферми.
- Приоритетна ос 3 – Мерки от общ интерес. Бенефициенти: Публични и публично – частни организации, научни организации; собственици на пристанища, общини и държавни институции, асоциации и организации на производителите.
- Приоритетна ос 4 – Устойчиво развитие на рибарските области.
- Приоритетна ос 5 – Техническа помощ. Бенефициенти: Всички държавни структури, въвлечени в изпълнението на Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ /2007 – 2013/ г.
Управляващ орган на програмата е Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА). Междинно звено на Управляващия орган е Разплащателна агенция в рамките на Държавен фонд “Земеделие”.
Условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по всяка от конкретните мерки в рамките на приоритетните оси са регламентирани в отделни наредби на министъра на земеделието и храните.