понеделник, 1 октомври 2012 г.

Финансови корекции

Забележка: Поместената по-долу статия е загубила актуалност - вж. повече относно последните изменения от ноември 2014.

В Държавен вестник, бр. 52/24.06.2014 г. е обнародвано Постановление № 162/17.6.2014 г. за изменение и допълнение на Методологията за определяне на финансови корекции.
Методология за определяне на финансови корекции във връзка с нарушения, установени при възлагането и изпълнението на обществени поръчки и на договори по проекти, съфинансирани от Структурните фондове, Кохезионния фонд на Европейския съюз, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, Европейския фонд за рибарство и фондовете от Общата програма "Солидарност и управление на миграционните потоци"


Основни документи:
Методология за определяне на финансови корекции, които се прилагат спрямо разходите, свързани с изпълнението на оперативните програми, съфинансирани от Структурните инструменти на ЕС, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за рибарство (Методологията)
COCOF 07/0037/03 - Насоки на Европейската комисия за определянето на финансовите корекции, които трябва да се прилагат спрямо разходите, съфинансирани от Структурните фондове и Кохезионния фонд при неспазване на правилата относно обществените поръчки
Решение C/2002/2871 на Комисията (само на английски ез.)

Финансови корекции се налагат за отделни или системни нередности. Следователно, ако дадено действие или бездействие на бенефициента няма характер на нередност, за него не може да бъде наложена финансова корекция. Нередностите се установяват с нарочен писмен и мотивиран акт на административен или съдебен орган, който се връчва на бенефициента. За процедурата по установяване на нередности вижте тук.

Нередност по отношение на фондовете, съгласно официалния превод на Регламент 1083/2006, е всяко нарушение на разпоредба на общностното право, произтичащо от действие или бездействие на стопански субект, което има или би имало като последица нанасянето на вреда на общия бюджет на Европейския съюз, като отчете неоправдан разход в общия бюджет. Следователно, без реална или потенциална вреда за бюджета, т.е. финансова загуба от нарушението, няма нередност.

Съгласно чл. 98 от Регламент 1083/2006 г., държавите-членки носят отговорност на първо място да разследват нередностите, да действат при доказателства за голяма промяна, която засяга естеството на условията за изпълнението или контрола на операциите или оперативните програми, както и да извършват необходимите финансови корекции.
Държавата-членка извършва необходимите финансови корекции във връзка с отделни или системни нередности, установени в операциите или оперативните програми. Корекциите, извършени от държава-членка се състоят в анулирането на всички или на част от публичния принос за оперативната програма. Държавата-членка взема предвид характера и сериозността на нередностите и финансовата загуба за фондовете.
Освободените по този начин средства от фондовете могат да бъдат повторно използвани от държавата-членка до 31 декември 2015 г. за съответната оперативна програма.


Методологията за определяне на финансови корекции се прилага за договори за безвъзмездна помощ, сключени след влизането в сила на ПМС 339/2010 г., т.е. след 11.1.2011 г..
Методологията се прилага и за договори за безвъзмездна финансова помощ, сключени преди 11.1.2011 г. при наличие на съгласие между договарящите страни.
Ако няма взаимно съгласие, за договори за безвъзмездна финансова помощ, сключени преди 11.1.2011 г., могат да се налагат финансови корек­ции в съответствие с чл. 98 от Регламент № 1083/2006 на Съвета от 11 юли 2006 г. за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд или чл. 33 от Регламент № 1290/2005 на Съвета от 21 юни 2005 г. относно финансирането на Общата селскостопанска политика и Насоките на ЕК за определяне на финансовите корекции, които следва да се прилагат спрямо разходите, съфинансирани от Структурните фондове и Кохезионния фонд, при неспазване на правилата относно обществените поръчки (COCOF 07/0037/03), като договарящите и одитните органи съответно прилагат чл. 12 – 14 от методологията.
Посочените в Методологията процентни показатели не са задължителни, а препоръчителни. Посочените типове нарушения са примерни и с тях не се ограничават случаите на нередности, за които се прилага методологията. Ако установен случай на нередност не е обхванат в приложенията, за изчисляване стойността на финансовата корекция се приема процентният показател, предвиден за най-близките по вид категория и тип нарушение.

Целта на финансовите корекции е да се възстанови ситуацията, при която 100 на сто от разходите, одобрени за съфинансиране от структурните инструменти на ЕС, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за рибарство, са в съответствие с приложимото национално законодателство и общностно право в тази област. С налагането на финансови корекции се цели и подобряване на контрола и намаляване случаите на нередности.

Нередностите, за които се прилага налагане на финансови корекции, са свързани с неспазване на основните принципи при провеждане на обществени поръчки и възлагане на дейности по реда на ПМС 55/2007 г. и ПМС 69/2013 г. (последното е добавено с ПМС 150/2013 г., в сила от 23.07.2013 г.):
1. публичност и прозрачност;
2. свободна и лоялна конкуренция;
3. равнопоставеност и недопускане на дискриминация.

При определяне размера на финансовите корекции се отчитат характерът и сериозността на нередността и финансовите загуби на публични средства, до които е довело неспазването на националното законодателство и общностното право. Размерът на финансовите корекции трябва да отговаря на размера на финансовата загуба на публичните средства, в това число от фондовете на ЕС.

Размерът на финансовите корекции се определя чрез прилагане на диференциален или  пропорционален метод.
Диференциален метод - размерът на финансовата корекция е равен на установения размер на финансовата загуба. Финансовата загуба е отправна точка за определяне размера на финансовата корекция.
Пропорционален метод - размерът на финансовата корекция се определя чрез процентен показател. Прилага се само за отделни случаи на нередности, при които не може да се приложи диференциалният метод, когато изчисляването на конкретния размер на финансовата загуба, причинена от нарушение, е трудно или дори невъзможно, защото финансовите последици от даденото нарушение са косвени или неизмерими и това затруднява тяхното оценяване. Това не отменя обстоятелството, че трябва да са налице реални или потенциални негативни финансови последици за бюджета на ЕС, т.е. те трябва да са установени поне по вид.

За нередности, които имат по-скоро формален характер и не водят до финансови загуби, могат да не бъдат налагани финансови корекции.
Не се налагат финансови корекции за нередности, които могат да бъдат закрити чрез прекратяване на процедура за обществена поръчка, по която не е извършено плащане от страна на договарящия орган.

Корекциите се налагат от Договарящите органи (ДО) по тяхна инициатива или по предложение на одитиращи органи.
Когато установи данни за нередност преди изплащане на безвъзмездна финансова помощ, ДО:
1. уведомява бенефициента за съществуващо съмнение за нарушение, за което предстои да бъде наложена финансова корекция, като посочва нейния размер;
2. в срок 10 работни дни от датата на получаване на уведомлението по т. 1 бенефициентът може да представи на договарящия орган коментари, бележки и/или допълнителни документи, с които да мотивира искане да не се налага финансова корекция или да се намали нейният размер;
3. в срок 5 работни дни от получаването на искането по т. 2 договарящият орган писмено мотивира неговото приемане или отхвърляне;
4. в случай че искането на бенефициента бъде прието, договарящият орган не предприема действия по налагане на финансова корекция или коригира нейния размер, за което писмено информира бенефициента;
5. в случай че отхвърли искането, договарящият орган пристъпва към налагане на финансова корекция по конкретния проект.

При несъгласие на бенефициента с наложената финансова корекция, респективно - с намаляване сумата на безвъзмездната финансова помощ, същият ще бъде принуден да заведе иск за обезщетение поради неизпълнен договор.

Когато установи данни за нередност след изплащане на безвъзмездна финансова помощ, ДО:
1. уведомява бенефициента за съществуващо съмнение за нарушение, за което предстои да бъде наложена финансова корекция, като мотивира писмено подхода, който е избран за определянето й, и посочва нейния размер;
2. в срок 10 работни дни от датата на получаване на уведомлението бенефициентът може да представи на договарящия орган коментари, бележки и/или допълнителни документи, с които да мотивира искане да не се налага финансова корекция или да се намали нейният размер;
3. в срок 5 работни дни от получаването на искането по т. 2 договарящият орган писмено мотивира неговото приемане или отхвърляне;
4. в случай че искането бъде прието, договарящият орган не налага финансова корекция или коригира нейния размер, за което писмено информира бенефициента;
5. в случай че отхвърли искането, договарящият орган пристъпва към налагане на финансова корекция, като може да предприеме следните действия за възстановяване на сумите, подлежащи на възстановяване:
а) прихваща дължимите суми от последващи плащания по договора за безвъзмездна финансова помощ (в случай че са налице такива);
б) упражнява правата по учредени/издадени от бенефициента обезпечения по договора за безвъзмездна финансова помощ;
в) изпраща покана до бенефициента да плати доброволно задължението си в двуседмичен срок от нейното получаване; поканата за доброволно изпълнение до бенефициентите съдържа: информация за нередността, размера на дължимите суми, срока за възстановяването им, данни за банковата сметка, по която да бъдат възстановени, както и реда за уведомяване на договарящия орган от бенефициентите за доброволно възстановените суми; в поканата се посочват и възможните санкции и последващи процедури, в случай че изискването за възстановяване на дължимите суми не бъде изпълнено в указания срок. Вземанията по финансови корекции, възникнали от договор представляват частни държавни вземания и се събират от Национална агенция за приходите по реда на ГПК.


Постановление № 134/5.7.2010 г. за приемане на методология за определяне на финансови корекции, които се прилагат спрямо разходите, свързани с изпълнението на оперативните програми, съфинансирани от Структурните инструменти на ЕС, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за рибарство
Постановление № 339/30.12.2010 г. за изменение и допълнение на Методологията

Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета от 11 юли 2006 година за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1260/1999
Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95 на Съвета от 18 декември 1995 година относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности
Регламент (ЕС, ЕВРАТОМ) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза и за отмяна на Регламент (ЕО, Евратом) № 1605/2002 на Съвета

Съгласно този Регламент "нередност" означава всяко нарушение на разпоредба на правото на Общността, в резултат на действие или бездействие от икономически оператор, което е имало или би имало за резултат нарушаването на общия бюджет на Общностите или на бюджетите, управлявани от тях, или посредством намаляването или загубата на приходи, произтичащи от собствени ресурси, които се събират направо от името на Общностите или посредством извършването на неоправдан разход.
Административните проверки, мерки и санкции се въвеждат дотолкова, доколкото са необходими за осигуряването на правилното прилагане на правото на Общността. Те ще бъдат ефективни, пропорционални и с възпиращ ефект, така че да осигуряват адекватна защита на финансовите интереси на Общността. Не може да се налага административна санкция, освен ако тя не е предвидена предварително в акт на Общността.
Срокът за давност за процедурите по проверка е четири години от момента, в който нередността е извършена. Подробни правила относно започването, спирането и прекъсването на давността се урежда в чл. 3 от Регламента. Държавите-членки си запазват правото да прилаган по-дълги давностни срокове от установените в Регламента.

Общото правило е, че всяка нередност включва отнемане на незаконно придобитата облага:
- посредством задължението да се плати или възстанови размерът на сумата, която се дължи или е придобита незаконно,
- посредством частичното или пълното усвояване на обезпечението, което е предоставено в подкрепа на искането за авансово плащане или по времето на получаването на облагата.
Действия, предприети с цел придобиване на облага, насочени против целите на приложимото право на Общността, в случая посредством изкуственото създаване на условията, които се изискват за получаването на такава облага, ще имат за резултат, в зависимост от случая, или невъзможността за получаването на облагата, или нейното отнемане.
Тези мерки по отнемане на незаконно придобитата облага нямат характер на административна санкция.
Извън горните мерки, за нередност, допусната умишлено или по небрежност, могат да се налагат административните санкции по чл. 5 от Регламента.

Виж още:
Писмени правила за определяне на финансови корекции, свързани с изпълнението на договори по ОП "Конкурентоспособност"
Правила за налагане на финансови корекции по ОП "Развитие на човешките ресурси"
Методология за определяне на финансови корекции по ОПАК
Методически указания относно определяне на размера на финансови корекции за нарушения при изпълнението на проект и съфинансирани по ОПРР

Информация относно регистрирани нередности и наложени финансови корекции по ОПРР

Методология за определяне на финансови корекции, които да се прилагат спрямо разходите, свързани с изпълнението на оперативните програми, съфинансирани от структурните инструменти на ЕС, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за рибарство (презентация, .ppt)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More