петък, 19 април 2013 г.

Актуализирани указания по прилагането на ПМС 69/2013 г.

На 19.04.2013 г. УО на ОП "Конкурентоспособност" публикува Актуализирани указания по прилагането на ПМС 69/2013 г.
Документът отменя публикуваните на 25.03.2013 г. „Указания във връзка с промени в нормативната уредба, касаеща избора на изпълнители по договори за безвъзмездна финансова помощ“ на интернет страницата на ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика“ 2007-2013 и влиза в сила от датата на публикуването му.

Типови образци на документи за определяне на изпълнители с публична покана

Някои основни моменти от актуализираните указания:

ПМС 69/2013 г. влиза в сила на 01.04.2013 г. Съгласно разпоредбата на § 10 от Преходните и заключителни разпоредби на ПМС № 69/2013г. процедурите по ПМС № 55/2007 г., обявени преди влизането в сила на това постановление, се довършват по досегашния ред. В този смисъл всички процедури, обявени до 31.03.2013 г. включително, ще бъдат довършени по реда на ПМС № 55/2007 г. (Обърнете се към координатора на Вашия проект относно необходимостта от представяне на новия образец на график на процедурите, предвидени за обявяване след 1.4.2013 г. - бел. адв. Х. В.)

Изборът с публична покана е процедура, която се прилага от бенефициентите във всички случаи, когато:
- предвидената стойност за строителство, в т.ч. съфинансирането от страна на кандидат за безвъзмездна финансова помощ или бенефициент, без данък върху добавената стойност, е равна или по-висока от 60 000 лв., и
- предвидената стойност за доставки или услуги, в т.ч. съфинансирането от страна на кандидат за безвъзмездна финансова помощ или бенефициент, без данък върху добавената стойност, е равна или по-висока от 20 000 лв.

Поканата се предоставя на съответния Договарящ орган за публикуване на Единния информационен портал за обща информация за управлението на Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз в Република България, като кандидатът за безвъзмездна финансова помощ или бенефициентът я публикува на своята интернет страница при наличие на такава.
Важна промяна в правилата е разпоредбата на чл. 11, ал. 3 от ПМС № 69/2013г., съгласно която бенефициентът може да публикува съобщение за поканата и в национални ежедневници, както и да я изпрати до избрани от него лица, без да променя определените в публикуваната покана условия за участие. В този смисъл отпада задължението на кандидата за безвъзмездна финансова помощ или бенефициента за публикуване на обявата в национален ежедневник, като е предоставена възможност за преценка от негова страна.

Срокът за събиране на оферти е намален значително. Съгласно чл. 11, ал.4 от ПМС № 69/2013 г. срокът за публичния достъп до поканата не може да е по-кратък от 7 дни, като определеният срок следва да бъде съобразен със сложността на подготовката на оферта от страна на кандидатите. Срокът се брои съгласно разпоредбите на чл.60 от Гражданския процесуален кодекс. Срокът за събиране на оферти, който ще определи кандидата за безвъзмездна финансова помощ или бенефициента, не може да е по-кратък от срока за публичен достъп до поканата.

При залагане на минимални икономически и финансови възможности изискуемият общ оборот не може да надвишава повече от три пъти прогнозната стойност на процедурата или на съответната обособена позиция, в случай че процедурата е с обособени позиции.

Във всички случаи, показателите, включени в критерия „икономически най-изгодна оферта”, трябва да са свързани с предмета на процедурата, а не с възможностите на кандидатите, които представляват изисквания за допустимост. Смесването на минималните изисквания за техническо и финансово и икономическо състояние към кандидатите с критериите за оценка на офертите е недопустимо.

В Методиката, когато критерия за оценка е „икономически най-изгодна оферта”, следва да се залагат обективни, точни, количествено измерими показатели. При подготовка на Методика за оценка на оферти, подадени в процедура, която включва няколко обособени позиции, следва да се изготви отделна методика за всяка обособена позиция, за да може офертите по всяка позиция да бъдат оценени и да се изготви отделно класиране.
Методиката за оценка се състои от определени показатели, които имат съответната тежест в комплексната оценка на офертите. Задължително в Методиката за оценка участва показател „цена“, чиято тежест следва да е не по-малко от 30%. (Вероятно УО на ОПК извлича основанието за това изискване от чл. 13, ал. 2 и 3 ПМС 69/13)

Промяната, която въвежда чл. 24, ал.2 на ПМС № 69/2013 г., е свързана с размера на гаранцията за добро изпълнение, която вече следва да е не повече от 3 на сто от стойността на договора (5 на сто в досегашната уредба). Гаранцията за участие, която следва да е в абсолютна сума, запазва максималния си размер от не повече от 1 на сто от прогнозната стойност на договора.

С оглед по-краткия срок за събиране на оферти е намален и срока за искане на разяснения и отговор до потенциалните кандидати. До 4 дни преди изтичането на срока за подаване на офертите лицата могат да поискат писмено от кандидата за безвъзмездна финансова помощ или бенефициента разяснения по поканата. Разясненията се предоставят на Договарящия орган за публикуване на Единния информационен портал за обща информация за управлението на Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз на Република България и се публикуват на интернет страницата на бенефициента, при наличие на такава, в срок до два дни преди изтичането на срока за подаване на офертите и стават неразделна част от поканата.

Бенефициентът или кандидатът за безвъзмездна финансова помощ е длъжен да уведоми Договарящия орган за датата, мястото и часът на отваряне на офертите не по-късно от 3 дни преди посочената дата. В новата уредба този срок е съкратен на 3 дни вместо досегашния 10-дневен срок.

С новото ПМС № 69/2013 г. кандидатът за безвъзмездна финансова помощ или бенефициентът сам може да определи срока за представяне на липсващи документи или отстраняване на нередовности от кандидатите в зависимост от сложността и обема на изискваните документи, като единственото изискване е този срок да е еднакъв за всички участници в процедурата.

За резултатите от работата си оценителите изготвят протокол, който се представя на бенефициента за утвърждаване. Бенефициентът в 3-дневен срок от утвърждаването му следва да уведоми писмено всички участници в процедурата за резултатите, като на първия класиран кандидат едновременно се изпраща и покана за сключване на договор.

ПМС № 69/2013 г. запазва в чл. 19 основанията за прекратяване на процедурата за избор на изпълнител и задължението на бенефициента да уведоми писмено в 3-дневен срок от прекратяването й кандидатите и Договарящия орган.

Договорът с избрания кандидат следва да бъде сключен в срок не по-дълъг от 30 дни от утвърждаване на протокола. Той следва да съответства на приложения в документацията проект и да е допълнен с всички предложения от офертата на кандидата. Договорът може да бъде изменян или допълван само след писмено съгласуване с Договарящия орган, с изключение на случаите по чл. 20, ал. 4 от ПМС № 69/2013 г.

Изключително важна е промяната, въведена с чл. 22 от ПМС № 69/2013 г. Съгласно досегашната разпоредба на чл.31 от ПМС №55/2007 г. при подаване на офертата кандидатите бяха длъжни да представят декларация за липса на обстоятелствата по чл. 31, ал. 1 и ал.2, като при сключване на договор същите следваше да представят документи, издадени от официални органи, доказващи липсата на тези обстоятелства. Видно от цитираната разпоредба, ПМС № 69/2013г. не изисква да се декларира, респ. да се представят доказателства, че кандидатът няма задължения към общината и държавата, установени с влязъл в сила акт. Бенефициентите не следва да изискват от кандидатите тези документи. Кандидатите, избрани за изпълнители, при сключване на договор за изпълнение следва да представят: документи, издадени от съответните компетентни органи преди сключването на договора, и/или извлечение от електронен регистър, заверено от кандидата, и/или декларация съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен, с които да удостоверят липсата на обстоятелствата по чл.22, ал.1 от ПМС №69/2013 г.

Съгласно разпоредбата на чл. 9 от ПМС № 69/2013г. кандидатите за безвъзмездна финансова помощ или бенефициентите не провеждат процедура за определяне на изпълнител, когато предвидената стойност за строителство, доставки и услуги, в т.ч. съфинансирането без данък върху добавената стойност, е по-ниска от 20 000 лв. за доставки/услуги и 60 000 лв. за строителство. В тези случаи кандидатите за безвъзмездна финансова помощ или бенефициентите може да не сключват писмен договор и да докажат извършените разходи с първични платежни документи.
С оглед гарантиране спазването на принципите за добро стопанско управление, определяне реалистичността на разходите и осигуряване на ефективност, ефикасност и икономичност при разходването на средствата по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика“ 2007-2013 (ОПРКБИ), при стойности на възлагане до 20 000 лв. без ДДС за доставки/услуги и до 60 000 лв. без ДДС за строителство, Договарящият орган на ОПРКБИ ще изисква от кандидатите за безвъзмездна финансова помощ или бенефициентите да приложат към първичните платежни документи три предложения (съдържащи цена, характеристика/функционалност/описание, които не противоречат на заложените в договора за безвъзмездна финансова помощ) и обосновка (съдържаща аргументи за направения избор на изпълнител на базата на получените 3 предложения). Предложенията следва да съдържат дата и подпис от подателите. (ДО ще следи дали предложението на лицето, което е избрано за изпълнител, отговаря на минималните характеристики/функционалност/описание, заложени от кандидата/бенефициента, които не трябва да противоречат на заложените в договора за безвъзмездна финансова помощ.) 
В тези случаи бенефициентите/ кандидатите за безвъзмездна финансова помощ не следва да прилагат реда за събиране на оферти по чл. 11 от ПМС № 69/2013г.

В случаите, когато размерът на безвъзмездната финансова помощ е по-малък или равен на 50 на сто от общата сума на одобрения проект, с оглед гарантиране спазването на принципите за добро стопанско управление, определяне реалистичността на разходите и осигуряване на ефективност, ефикасност и икономичност при разходването на средствата по ОПРКБИ, както и спазването на принципите за публичност и прозрачност, свободна и лоялна конкуренция и равнопоставеност и недопускане на дискриминация при разходването на средства от Структурните фондове на ЕС, Договарящият орган на ОПРКБИ ще изисква следното:
- когато предвидената стойност за строителство, в т.ч. съфинансирането от страна на кандидат за безвъзмездна финансова помощ или бенефициент, без данък върху добавената стойност е равна или по-висока от 60 000 лв. или предвидената стойност за доставки или услуги, в т.ч. съфинансирането от страна на кандидат за безвъзмездна финансова помощ или бенефициент, без данък върху добавената стойност е равна или по-висока от 20 000 лв., бенефициентите/кандидатите за безвъзмездна финансова помощ следва да приложат към първичните платежни документи три предложения (съдържащи цена, характеристика/функционалност/описание, които не противоречат на заложените в договора за безвъзмездна финансова помощ) и обосновка (съдържаща аргументи за направения избор на изпълнител на базата на получените 3 предложения), както и сключен договор. Предложенията следва да съдържат дата и подпис от подателите.
- когато предвидената стойност за строителство, в т.ч. съфинансирането от страна на кандидат за безвъзмездна финансова помощ или бенефициент, без данък върху добавената стойност е по-ниска от 60 000 лв. или предвидената стойност за доставки или услуги, в т.ч. съфинансирането от страна на кандидат за безвъзмездна финансова помощ или бенефициент, без данък върху добавената стойност е по-ниска от 20 000 лв., бенефициентите/кандидатите за безвъзмездна финансова помощ следва да приложат към първичните платежни документи три предложения (съдържащи цена, характеристика/функционалност/описание, които не противоречат на заложените в договора за безвъзмездна финансова помощ) и обосновка (съдържаща аргументи за направения избор на изпълнител на базата на получените 3 предложения). Предложенията следва да съдържат дата и подпис от подателите.
Разликата при последните две хипотези е, че при първата ("равна или по-висока от") се изисква представяне на договор, а при втората ("по-ниска от") не е необходимо представянето на договор.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More