понеделник, 1 октомври 2012 г.

За европроектите

Реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативните програми, съфинансирани от Структурните фондове и Кохезионния фонд на ЕС е регламентиран в ПМС № 121/2007 г.

Виж също Част Първа, Дял VІ - "Безвъзмездни средства" на Регламент (ЕС, ЕВРАТОМ) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза и за отмяна на Регламент (ЕО, Евратом) № 1605/2002 на Съвета

В рамките на съответната приоритетна ос на Оперативната програма периодично се обявяват процедури за набиране и оценка на проектни предложения по конкретни операции.
Процедурите биват:
Процедура за подбор на проекти или
Процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, при която проектно предложение може да подаде само кандидат, който изрично е посочен като конкретен бенефициент

Кандидат Всяко физическо или юридическо лице или техни обединения, които кандидатстват за безвъзмездна финансова помощ чрез подаване на проектно предложение.
Проектно предложение Предложение, подадено от кандидат, за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за изпълнението на определен проект, включващо формуляр за кандидатстване и други придружителни документи.
Проект Съвкупност от взаимосвързани и взаимно допълващи се дейности с предварително определена/и цел/и, необходими ресурси и времева рамка за изпълнение, водещи до постигането на конкретни количествено измерими резултати.
Бенефициент на безвъзмездна финансова помощ Лицата, посочени в чл. 2, пар. 4 от Регламент (ЕО) No 1083/2006: стопански субект, организация или предприятие, публичен или частен, който отговаря за започването или за започването и изпълнението на операциите. В рамките на схемите за помощ по член 107 от Договора за функционирането на Европейския съюз (предишен член 87 от Договора за създаване на ЕО), бенефициентите са публични или частни предприятия, които изпълняват отделен проект и получават публична помощ.

Един бенефициент може да получи не повече от една безвъзмездна финансова помощ за една и съща дейност, освен когато по преценка на договарящия орган дейността е свързана с непрекъсната потребност на целевата група.


Дейност Задача или група от задачи (действие или група от действия), които имат (водят до постигане на) конкретен резултат (резултат/продукт) и чрез които се реализира изпълнението на съответния проект.

След обявяване на процедурата за подбор на проекти управляващият/договарящият орган организира разяснителна кампания, предназначена за потенциалните бенефициенти.
Публикува се подробна информация и документация за изискванията, включително образци на необходимите документи за кандидатстване. Водещ документ са т. нар. Насоки за кандидатстване по съответната процедура, в които се описват подробно изискванията за допустимост на кандидатите, дейностите и разходите; необходимите документи, процедурите за подбор, начинът на оформяне на предложението, финансовите условия (напр. дали финансирането е 100% или се налага кандидатът да осигури част от средствата) и пр.

Насоките за кандидатстване се одобряват със заповед на административен орган (УО/ДО). Наред с общата информация, те съдържат правилата за допустимост на кандидатите и проектите и допустимост на разходите; начина на кандидатстване и процедурата; процедурата за подбор на проекти и общи правила за изпълнението им. Това тяхно съдържание определя мястото и значението им, като подробни правила, по които следва да започне, да се развие и да приключи конретната процедура. Поради това, заповедта за утвърждаването им има характер на индивидуален административен акт. Тя съставлява волеизявление на административен орган в изпълнение на нормативно уреденото му задължение по чл. 14 от ПМС 121/2007 година. Актът е индивидуален а не общ, доколкото касае не въобще процедурите за усвояване на средства от Европейските фондове, а конкретно обявена такава при изрично уредени начини и способи за нейното разгласяване. Определяйки изцяло правилата, по които ще стане не само кандидатстването, но и оценяването и подбора на проектите, заповедта в частта й за приемане на насоките има значение на самостоятелен административен акт и не попада сред актовете, взети предвид от законодателя в нормата на чл. 21, ал. 5 от АПК. Като такава, тя подлежи на самостоятелен контрол за законосъобразност и съставлява годен предмет за съдебен контрол. (ВАС, адм. д. 10803/2011 г.) Компетентен да разгледа жалбата е Административният съд по местоседалището на органа, издал заповедта. Срокът за подаване на жалбата е 14-дневен, считано от датата на обявата за откриването на процедурата за подбор на проекти.

Насоките за кандидатстване съдържат формуляр за кандидатстване, който трябва да бъде изчерпателно и правилно попълнен от кандидата. Формулярът включва задължително: обща и специфични цели на проекта; обосновка за съответствие на проекта с целите и приоритетите на оперативната програма; правен статут на кандидата; индикативен план-график на проекта; наличен капацитет; очаквани резултати и ефект; бюджет, задължителни декларации и др.

Преди представяне на проектните предложения кандидатите могат да искат разяснения във връзка с процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ до 21 дни преди крайния срок за получаване на проектни предложения. Управляващият/договарящият орган отговаря на поставените въпроси в срок до 5 работни дни от получаването им, но не по-късно от 11 дни преди крайния срок за получаване на проектни предложения. Тези разяснения са задължителни за прилагане от оценителната комисия.

След подаване на проектите следва фазата на оценка. Всички подадени в срок проектни предложения се оценяват в съответствие с критериите, описани в насоките за кандидатстване. Не се допуска въвеждането на допълнителни критерии за оценка или изменение на критериите по време на провеждането на процедурата. Оценката се документира чрез попълване на оценителни таблици. Тя протича на няколко етапа.
Оценка на административното съответствие и допустимостта, при която се проверява формално дали кандидатът отговаря на изискванията и дали е представил нужните документи. Дава се срок за корекции. Кандидатите, чиито проектни предложения са предложени за отхвърляне от оценителната комисия на този етап, могат да подадат писмени възражения срещу предложението за отхвърлянето им пред ръководителя на договарящия орган в срок до 5 работни дни от деня, следващ датата на публикуване на списъка.
Преминалите първия етап се подлагат на техническа и финансова оценка на конкретното предложение. Оценката се извършва по предварително обявена методика за оценяване.

В изпълнение на установените правила съответния УО/ДО действа в качеството си на административен орган - осъществява предоставено му от правна норма властническо правомощие и неговите правни действия са задължителни за адресатите. Съгласно правомощията по чл. 27 от ПМС 121/2007 г. ДО/УО издава мотивирано решение за одобряване, връщане или отхвърляне на доклада на нарочната оценителна комисия. Решението, с което одобрява доклада, включва общ размер на отпуснатата безвъзмездна помощ, списък на одобрените и на отхвърлените кандидати. Това решение има белезите на индивидуален административен акт, който е и елемент от смесения фактически състав за получаване на безвъзмездната помощ. За одобрените кандидати решението поражда правото да сключат договор за безвъзмездна финансова помощ. За неодобрените, какъвто е дружеството-жалбоподател, се прегражда възможността за сключване на такъв договор.
Решението на УО/ДО, с което се одобряват или отхвърлят проекти за финансиране, представлява индивидуален административен акт, който не е изрично изключен от кръга на обжалваемите, следователно подлежи на съдебен контрол за законосъобразност по реда на АПК. Самото оценяване не подлежи на съдебен контрол, тъй като касае дискреционна оценка на комисията, възприета от органа и съдът не притежава компетентност да извършва оценяване вместо комисията.

С кандидатите, чиито проекти бъдат одобрени, се подписва Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ и те стават бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ.
Договорите съдържат строги изисквания за отчетност - междинни и окончателни справки, доклади и/или отчети; изисквания към документооборота - какви документи да се съхраняват, в какъв вид, срокове; изисквания към начина на водене на счетоводната отчетност; как да се контролира изпълнението на дейностите и пр. Във всички договори се поставя изискването за визуална идентификация, т.е. за изпълнение на мерки за информация и публичност с цел оповестяване финансовия принос на ЕС и съответната оперативна програма.
На електронните страници на съответните оперативни програми са публикувани подробни указания и наръчници за изпълнение на договорите.
Бенефициентите невинаги имат капацитета да изпълнят всички дейности по проекта със собствени сили, затова ги възлагат на външни изпълнители. На практика, почти целият проект може да се изпълнява от външни лица - от управлението, през одита и счетоводното обслужване, до задължителните за всеки проект кампании за публичност.
Общото правило е, че всички изпълнители се определят след търг или конкурс по реда на ЗОП или ПМС 55/2007 г.

Относно плащанията. Принципът е, че на Бенефициента се възстановяват извършените от него допустими, относими и доказани разходи. Преди удовлетворяване на искането за плащане, Управляващият орган извършва верификация на разходите.
Предвидени са няколко нива на одит и контрол - вътрешно при самия Бенефициент; на ниво ОП; на национално ниво; на ниво ЕС (ОЛАФ). Допуснати нарушения се санкционират с т.нар Финансови корекции (вж. ПМС 134/2010), които могат да стигнат до 100% от стойността на безвъзмездната финансова помощ (намалява се общия размер на помощта, прави се прихващане срещу бъдещи плащания, спира се даването или се иска връщане). Отделно от това, нарушенията, които съдържат данни за престъпление, се изпращат в Прокуратурата.
Важно е да се отбележи, че когато нередностите се открият на национално ниво и се предприемат финансови корекции, държавата не връща пари на ЕС, а парите от “корекциите” се преразпределят за други нужди по оперативната програма.
Всеки проект трябва да гарантира устойчивост, т.е. че минимум 5 години след приключване на проекта същият няма да претърпи значителни изменения.Под значителни изменения се разбират изменения, засягащи същността на проекта, условията за неговото изпълнение или пораждащи неоправдани изгоди за фирмата или публичната организация, както и изменения, произтичащи от промяна в характера на собствеността на елемент от инфраструктурата или прехвърлянето на производствената дейност. Ако се установи обратното, получените средства подлежат на възстановяване.
Цялата документацията по един проект, както при Бенефициента, така и при неговите изпълнители, трябва да се съхранява минимум 3 г. и подлежи на проверка, както от национални органи, така и от органи на ЕС (Европейска сметна палата, ОЛАФ и др.). Т.е. моментът на установяване на нередност, респективно - на налагане на санкции, може да настъпи доста след приключването на самия проект.


Държавни помощи. Това е всяка помощ, предоставена от държавата или общината или за сметка на държавни или общински ресурси, пряко или чрез други лица, под каквато и да
е форма, която нарушава или застрашава да наруши свободната конкуренция чрез поставяне в по-благоприятно положение на определени предприятия, производството или търговията на определени стоки, или предоставянето на определени услуги, доколкото се засяга търговията между държавите-членки на Европейския съюз (пряка субсидия, субсидиране на лихва, заем при облекчени условия, държавни гаранции, данъчни облекчения, покупко-продажби при преференциални условия и други). По правило, предоставянето на държавни помощи е забранено. Съществуват редица изключения, с които всеки Бенефициент следва да се запознае, в зависимост от статута, мащаба, предмета на дейност, отрасъла в който функционира и пр. При определянето на безвъзмездната финансова помощ за проекти, включващи предоставянето на държавни помощи, се прилагат изискванията, съдържащи се в нормативните актове за съответния вид помощ.

За да прецените дали получената от Вас помощ представлява минимална помощ и какъв е нейният размер, следва да проверите дали в договора/договорите, в Насоките за кандидатстване или в друг акт, който Ви дава право да получите помощта, предоставената Ви помощ не е описана като минимална помощ или помощ „de minimis” или съответно не е посочен прага от левовата равностойност на 200 000 евро (391 166 лева) и 100 000 евро (195 583 лева) за предприятията, осъществяващи дейност в отрасъл „шосеен транспорт”, който не следва да бъде надхвърлян.

Следва да имате предвид, че помощта може да бъде директна или  индиректна помощ:
1.1. Директна -  директен трансфер на средства към представляваното от Вас предприятие или
1.2. Индиректна - без да е налице директен трансфер на средства от публичен орган към представляваното от Вас предприятие, Вие получавате икономическа изгода, като участвате в общи мероприятия, финансирани с публични средства, например участие в международни изложения, панаири, партньорство в проект за обучение на служители от вашата фирма, получавате консултантски услуги безплатно или на цени по-ниски от пазарните (в случаите, в които на консултиращата организация са предоставени публични средства за извършване на услугата) и др. 
Държавна/минимална помощ може да бъде и отпускането на заеми при по-ниски лихвени проценти или др. облекчителни условия, предоставянето на гаранции по заеми при по-облекчени условия, капиталовите субсидии, освобождаването от данъци, такси или спестяване на други разходи, предоставяне и получаване на услуги или доставки при условия, различни от пазарните и др.
Видовете помощ, които бихте могли да сте получили най-често са: регионална помощ; инвестиционна помощ и помощ за заетост за МСП; помощ за опазване на околната среда; помощ за консултантски услуги в полза на МСП и за участие на МСП в панаири; помощ под формата на рисков капитал; помощ за научноизследователска, развойна дейност и иновации; помощ за обучение; помощ за работници в неравностойно положение или работници с увреждания и др.
Помощта се счита за получена от датата на сключване на договор за предоставянето й или от датата на издаване на друг документ, който дава на бенефициента юридическото право да я получи.
Законодателна рамка (страница на дирекция "Државни помощи" в МФ)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More