понеделник, 1 октомври 2012 г.

Общи положения (ПМС 55/2007)

В процеса на изпълнение на дейностите по проекта бенефициентите могат да възлагат на изпълнители (подизпълнители) извършването на определени дейности по проекта. Изпълнителите не са партньори по изпълнението на проекта и се избират в съответствие с изискванията на Постановление № 55 на МС от 12.03.2007 г. (отм. ДВ, бр. 27/13) за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на договорена безвъзмездна финансова помощ от Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, Съвместната оперативна програма за трансгранично сътрудничество "Черно море 2007 - 2013 г." и от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство.
Във всички случаи на възлагане на дейности на външни изпълнители, Бенефициентът е длъжен да осигури спазване на принципите на публичност, прозрачност, свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и недопускане на дискриминация.
Извън посочените по-долу общи положения, Бенефициентът следва да се запознае подробно с Договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ и Ръководствата за изпълнение на договорите, където могат да се съдържат специфични и допълнителни условия и изисквания за организиране, провеждане, отчитане и контрол на процедурите и сключените договори.

1. ПМС 55/2007 се прилага от лице, което:
  • не попада сред лицата, изброени в чл. 7 и чл. 14а, ал. 3 и 4 от Закона за обществените поръчки, които прилагат процедурите по ЗОП, И
  • е сключило договор за предоставяне на БФП от: Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, Съвместната оперативна програма "Черноморски басейн 2007 - 2013 г.", съфинансирана от Европейския инструмент за добросъседство и партньорство, Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Норвежкия финансов механизъм (процедурите по ПМС 55 не се прилагат по Инструмента за предприсъединителна помощ) И
  • размерът на договорената БФП е по-голям от 50% от общата сума на одобрения проект. При размер на БФП, равен или по-малък от 50%, процедурите по ПМС 55 се прилагат , само в случай, че Управляващият орган/Програмният оператор изрично е поставил такова изискване И
  • възлага строителство или строително-монтажни работи, доставка на стоки или предоставяне на услуги. При доставка на машини и съоръжения доставката включва и всички допълнителни дейности, свързани с транспорт, монтаж, въвеждане в експлоатация и обучение на персонала. Трудовите договори и договорите, сключени с експерти, които са били обект на оценка по реда на ПМС 121/2007 г., както и договорите за наем на недвижими имоти не са обект на регулиране от ПМС 55.
2. При провеждането на процедурите бенефициентите задължително прилагат утвърдена типова документация.
За документите, за които в ПМС №55/2007 г. е посочено, че следва да са изготвени в съответствие с типови образци, потенциалните бенефициенти следва да прилагат образците, утвърдени от министъра по управление на средствата от Европейския съюз и публикувани на следния интернет адрес: http://www.eufunds.bg/bg/page/54.

Важно! За разделите от съответния документ, които Бенефициентът счита за неприложими, е достатъчно да бъде отбелязано с „Н/П”, "неприложимо" или подобно. Не е позволено да се премахват раздели, части или текстове от образците.

Бенефициентът взема решение за откриване на открита процедура и процедура за договаряне с публикуване на пояснителен документ, с което одобрява документацията за участие в процедурата и пояснителния документ. Решението се оповестява с публикуване на обява в национален ежедневник и в Интернет - задължително на страницата на Управляващия/Договарящия орган.
Бенефициентът със заповед или с решение определя поименно нечетен брой, но най-малко трима членове на комисията, която ще проведе процедурата за избор на изпълнител, както и срок за приключване на нейната работа.
До 5 календарни дни преди изтичането на срока за подаване на офертите или заявленията лицата могат да поискат писмено от бенефициента разяснения по документацията за участие. Бенефициентът е длъжен да отговори в 3-дневен срок от постъпване на искането. Разясненията се прилагат към документацията за участие и стават неразделна част от нея.

Срокът за получаване на оферти при процедурата „Открит избор” не може да бъде по-кратък от 15 дни считано от датата на публикуването на обявата в национален ежедневник.
При процедура на договаряне с пояснителен документ срокът за получаване на заявленията за участие не може да бъде по-кратък от 10 дни, считано от датата на публикуването на обявата в националния ежедневник.
При процедурата на договаряне без пояснителен документ основните изисквания към предмета на възлагане и кандидатите се посочват в покана. В поканата се посочва краен срок за получаване на предварителна оферта (ако такава се изисква от възложителя) който не може да бъде по-кратък от 7 дни от изпращане на поканата.
Бенефициентът е длъжен да уведоми Управляващия орган/Програмния оператор за датата, часа и мястото на отваряне на офертите или заявленията най-късно 10 дни преди посочената дата.
Протоколът от работата на комисията и решението или заповедта за определяне на изпълнител подлежи на контрол от Управляващия орган/Програмния оператор.

3. Не се допуска разделяне на процедурите с цел заобикаляне прилагането на постановлението.
Разделяне на предмета на процедурата е налице, когато за изпълнение на сходни дейности по Общия терминологичен речник, свързан с обществените поръчки (СРV 2007), бенефициентът е използвал по-благоприятен режим за избор на изпълнител.
При определяне вида на процедурата, с оглед недопускане разделяне на предмета на процедурата, бенефициентът, който прилага ПМС № 55/2007 г., се ръководи от Общия терминологичен речник, свързан с обществените поръчки (СРV 2007).
Предметът на процедурата следва да включва доставката на всички стоки или изпълнението на всички услуги или строително-монтажни работи, които са функционално/систематично свързани помежду си. Под „функционално/систематично свързани” следва да се разбира стоки, услуги или строително-монтажни работи, които се използват за същите или сходни нужди.
При определяне приложимостта на ПМС № 55/2007 г., и наличието на функционална/систематична свързаност на доставките/услугите/СМР, кандидатът следва да се ръководи от предмета на възлагане, а не от разпределението в рамките на бюджета.

Кога да се използва система с обособени позиции:
  • съответните доставки/услуги представляват ли такава част от обекта на процедурата, която въпреки че може да бъде самостоятелен обект на процедура, е систематично свързана с другите позиции от обекта на процедурата;
  • доставките или услугите не могат да бъдат извършени от един изпълнител
Определящо за избора на вида процедура за определяне на изпълнител с включени в нея обособени позиции е общата сума на всички обособени позиции (а не стойността на всяка обособена позиция).

4. Кандидат за изпълнител може да бъде всяко българско или чуждестранно физическо или юридическо лице, както и техни обединения. Кандидатът има право да представи само една оферта.

Не се допуска или се отстранява от участие в процедура кандидат, който е:
1. осъждан, освен ако е реабилитиран, за някое от следните престъпления по Наказателния кодекс:
а) престъпления против финансовата, данъчната или осигурителната система, включително изпиране на пари;
б) подкуп;
в) участие в организирана престъпна група;
г) престъпления против собствеността;
д) престъпления против стопанството;
2. обявен в несъстоятелност;
3. в производство по ликвидация или се намира в подобна процедура съгласно законодателството на страната, в която лицето е установено или регистрирано.

По искане на Управляващия орган/Програминя оператор или по решение на възложителя, последният може да отстрани кандидат от участие в процедурите, който е:
- в открито производство по несъстоятелност или в аналогично производство съгласно законодателството на страната, в която лицето е установено или регистрирано;
- лишен от правото да упражнява определена професия или дейност, която е изискуема за изпълнение на предмета на процедурата;
- има парични задължения към държавата или общината, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган.

Договори не могат да се сключват с кандидати, съответно в процедура за определяне на изпълнител не могат да участват лица, които попадат в някоя от категориите, определени в чл. 93, параграф 1, чл. 94 и чл. 96, параграф 2, буква "а" от Регламент (ЕО, Евратом) № 1605/2002 на Съвета от 25 юни 2002 г. относно финансовия регламент, приложим към общия бюджет на Европейските общности, или са свързани лица по смисъла на § 15, ал. 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон с бенефициента или с член на управителен или контролен орган на бенефициента. Бенефициенти, които са юридически лица с нестопанска цел, не са свързани лица в този смисъл със своите членове, които нямат управителна/ представителна власт.

Обстоятелствата, водещи до отстраняване, следва да се посочат в пояснителния документ/поканата за участие.

5. Изборът на изпълнител може да се осъществи чрез:
  • процедура за открит избор - право да подаде оферта има всяко заинтересувано лице. Основна процедура, която може да бъде приложена във всички случаи, но е задължителна, когато не са налице условията за прилагане на някоя от посочените по-долу процедури;
  • процедура за договаряне с публикуване на пояснителен документ - бенефициентът провежда преговори за определяне клаузите на договора с един или повече кандидати, избрани от него след предварителен подбор, който има за цел да определи кандидатите, които имат необходимите финансови, технически възможности и квалификация;
  • процедура за договаряне без публикуване на пояснителен документ - бенефициентът кани на преговори за определяне клаузите на договора най-малко трима кандидати;
  • събиране и оценка на минимум три оферти от потенциални изпълнители;
  • директно възлагане на избран изпълнител.
Пояснителен документ - писмен документ по типов образец, съдържащ цялостно описание на предмета на процедурата за определяне на изпълнител. В пояснителния документ бенефициентът задължително включва и списък на документите, които следва да се приложат към офертите/заявленията за участие.

Вид процедура
Предвидена стойност, включително съфинансиране от страна на бенефициента, без ДДС
Открит избор
Над 100 000 лева за доставки и услуги;
Над 350 000 лева за строителство
Договаряне с публикуване на пояснителен документ
Процедурата се провежда при наличие на някое от основанията по чл. 47 от ПМС № 55/2007 г.
Договаряне без публикуване на пояснителен документ
От 60 000 лв. до 100 000 лв. включително -  за доставки и услуги;
От 240 000 лв. до 350 000 лв. включително – за строителство.
Процедурата се провежда и при наличие на някое от основанията по чл. 57, ал. 1 от ПМС № 55/2007 г.
Не по-малко от три оферти
От 15 000 лв. до 60 000 лв. включително за доставки и услуги;
От 45 000 лв. до 240 000 лв. включително за строителство.
Директно възлагане
Под 15 000 лв. за доставки и услуги;
Под 45 000 лв. за строителство.


6. Технически спецификации
Техническите спецификации/Описанието на предмета на договора с определения изпълнител, не трябва да бъдат същите или с по-високи изисквания от тези, заложени в описанието и бюджета на проекта, които са неразделна част от ДБВП.

Техническа спецификация за строителство е съвкупността от технически предписания, посочени в документацията за участие, които определят изискванията към характеристики на материалите и стоките по такъв начин, че да отговарят на предвидената от възложителя употреба. Тези характеристики трябва да включват ниво на изпълнение съгласно изискванията за опазване на околната среда, проектиране, което да отговаря на всички изисквания, включително достъп за лица с увреждания, и оценка на съответствието, работни характеристики, безопасност или размери, включително процедурите относно осигуряването на качеството, терминология, символи, изпитване и методи на изпитване, опаковане, маркиране и етикетиране. Те трябва да включват и правила за проектиране, изпитване, строителен надзор и условия за приемане на строителни работи и методи или технологии на строителство и всички други технически условия, които възложителят е в състояние да предпише по силата на закон или на подзаконови нормативни актове по отношение на завършен строеж и материалите или частите, включени в него.
Техническа спецификация за услуги или стоки е спецификация в документ, с която се определят изискванията към характеристики на стока или услуга, като: ниво на качество, нива на опазване на околната среда, проектиране, което да отговаря на всички изисквания, включително достъп за лица с увреждания, и оценка на съответствието, процес или метод на производство, употреба, безопасност, размери, изисквания по отношение на наименованието, под което стоката се продава, терминология, символи, изпитване и методи на изпитване, опаковане, маркиране, етикетиране, инструкции за експлоатация, процедури за оценяване на съответствието.
В документацията не могат да се включват условия, които необосновано препятстват участието на лица в процедурите. Също така не може да се включва информация, насочваща към определена марка, патент, процес, производител или тип, чрез описание, посочване на лого или наименование или чрез друг способ. В случаите, когато предвид спецификата на предмета е обективно невъзможно да се спазят горепосочените условия, след посочването на марката, източника, патента, процеса, производителя или типа задължително се добавят думите "или еквивалентно".

7. Критерии за оценка и класиране на оферти.
В пояснителния документ или в поканата, бенефициентът може да посочи обективни и недискриминационни критерии за подбор, включващи минимални изисквания за икономическото и финансовото състояние на кандидата или участника, техническите му възможности и/или квалификация. Когато по обективни причини кандидатът не може да представи исканите от бенефициента документи, той може да докаже икономическото и финансовото си състояние с всеки друг документ, който възложителят приеме за подходящ.
При посочването на такива критерии, задължително се посочват документите с които те се доказват. Не може да има само заложени критерии без документи или обратното, да се изискват документи без да има критерии. Критериите за подбор, обхватът на информацията и документите, трябва да са съобразени и да съответстват на сложността на предмета и на обекта на възлагане.
Офертите на кандидатите могат да бъдат оценявани и класирани по критерий  „икономически най-изгодна оферта” или „най-ниска цена”. Управляващият орган/Програмният оператор имат право да изискат прилагането на един от двата критерия.
Икономически най-изгодна оферта е тази оферта, която отговаря в най-голяма степен на предварително обявените от бенефициента показатели и тяхната тежест, пряко свързани с обекта на процедурата за определяне на изпълнител по отношение на качество, цена, технически преимущества, естетически и функционални характеристики, характеристики, свързани с опазване на околната среда, оперативни разходи, гаранционно обслужване и техническа помощ, срок за изпълнение и други.
Когато избраният критерий е „икономически най-изгодната оферта”, възложителят е длъжен да определи показателите, относителната им тежест и методиката за определяне на оценката по всеки показател. Методиката трябва да е ясна, като всеки един показател в нея трябва да бъде измерим. Не се допуска включването в методиката като показатели за оценка на офертите, критерии за подбор представляващи минимални изисквания за икономическо и финансово състояние, професионална квалификация и технически възможности на кандидатите.
Показателите трябва да бъдат пряко свързани с обекта на възлагане по отношение на неговото качество, цена, технически преимущества, естетически и функционални характеристики, характеристики, свързани с опазване на околната среда, оперативни разходи, гаранционно обслужване и техническа помощ, срок за изпълнение и други.

8. Случаи, в които Бенефициентът е длъжен да информира, съгласува  или поиска разрешение от Управляващия орган/Програмния оператор:
  • Бенефициентът е длъжен да съгласува мотивите и основанията за избор на процедура на договаряне (с или без публикуване на пояснителен документ).
  • В случай на обективна невъзможност за изпълнение на условията по чл. 12 ал. 1  - за събиране на не по-малко от три оферти, Бенефициентът отправя мотивирано искане пред УО/ПО за разрешение за събиране на по-малък брой оферти.
  • Бенефициентът е длъжен да уведоми УО/ПО за датата, часа и мястото на отваряне на офертите или заявленията най-късно 10 дни преди посочената дата.
  • Бенефициентът е длъжен да уведоми УО/ПО в тридневен срок от вземането на решение за прекратяване на процедура.
  • Бенефициентът е длъжен да уведоми УО/ПО за решението си да възложи изпълнението на следващия в класирането кандидат, в случаите, когато не е възможно сключването на договор с класирания на първо място.
  • Договор за изпълнение може да бъде изменен или допълнен само след писмено съгласуване с УО/ПО.
  • Когато е избрал процедура на договаряне без публикуване на пояснителен документ и е налице обективна невъзможност за провеждане на преговори с минимум трима потенциални изпълнители, Бенефициентът може да отправи до УО/ПО мотивирано искане за разрешение да проведе преговори само с един кандидат.
9. Прекратяване на процедурата
Бенефициентът е длъжен да прекрати процедурата за определяне на изпълнител с мотивирано решение, когато:
1. не е подадена нито една оферта или заявление за участие или няма допуснат нито един кандидат;
2. всички оферти или заявления за участие не отговарят на предварително обявените условия от бенефициента;
3. всички класирани кандидати, чиито оферти не надвишават осигурения финансов ресурс,
последователно откажат да сключат договор;
4. всички оферти надвишават осигурения финансов ресурс или възникне невъзможност за осигуряване на необходимото съгласно договора за безвъзмездна помощ финансиране;
5. са установени нарушения при откриването и провеждането й, които не могат да бъдат отстранени, без това да промени условията, при които е обявена процедурата;
6. при процедура на договаряне без пояснителен документ са постъпили по-малко от две оферти (с изключение на случаите, когато е допустима и само една оферта).
Бенефициентът може да прекрати процедурата с мотивирано решение, когато:
1. е подадена само една оферта или заявление за участие;
2. има само един кандидат, който отговаря на изискванията или само една оферта отговаря на предварително обявените условия от бенефициента.

10. Договор
Договорът за изпълнение включва задължително всички предложения от офертата на участника, въз основа на които е определен за изпълнител. Възложителят е длъжен да включи в договора и някои от разпоредбите на  „Общите условия” към договора за безвъзмездна финансова помощ, както и всички изисквания, посочени в ПМС 55/12.03.2007 г.
Бенефициентът може да постави като условие за сключване на договора внасянето на гаранция за добро изпълнение - не повече от 5% от стойността му.
В 5-дневен срок от сключване на договора за изпълнение или от прекратяване на процедурата бенефициентът оповестява това, чрез публикуване на информация, изготвена по типов образец.
Договорът за изпълнение не може да бъде изменян или допълван освен по реда, предвиден в
постановлението - след съгласуване с УО/ПО или в случаите по чл. 30, ал. 3.
За всички неуредени въпроси във връзка със сключването, изпълнението и прекратяването на договора за изпълнение се прилагат разпоредбите на Търговския закон и на Закона за задълженията и договорите.

11. Контрол
Управляващият орган/Програмният оператор осъществява поне една от следните форми на контрол: предварителен, текущ и последващ контрол за прилагането на предвидените процедури за избор на изпълнител, включително по всяко време могат да проверяват фактите и обстоятелствата, заявени от кандидатите пред комисията за оценка, както и да дават задължителни за изпълнение указания за вида на процедурата, за критериите за избор на изпълнител, на процеса на оценка, документите, съставени от бенефициента в процедурата за избор на изпълнител и други подобни.
При установяване на нарушения УО/ПО сигнализира органите на Агенцията за държавна финансова инспекция. За нарушение на разпоредбите на постановлението и ако деянието не представлява престъпление, се носи административно-наказателна отговорност по чл. 32 от Закона за административните нарушения и наказания. Когато нарушението е извършено от юридическо лице или от едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 5000 лв.

Всяко заинтересувано лице може да подаде възражение до Управляващия/Договарящия орган (с копие до бенефициента):
1. срещу одобрената от бенефициента документация за участие в процедурата и пояснителния документ - в 7-дневен срок от датата на получаване/закупуване на документацията за участие и пояснителния документ или от публикуването им;
2. за допуснати процедурни нарушения при определянето на изпълнител по реда на постановлението - в 7-дневен срок от съобщаването на решението.
В резултат от разглеждане на възражението Управляващият орган в срок до 20 дни от получаването му изразява становище, съдържащо констатации. Бенефициентът не е длъжен да се съобрази с констатациите, но в случай че не предприеме корективни мерки Управляващият орган може да не извърши плащания по договора за безвъзмездна помощ, да извърши прихващане на подлежащите на възстановяване суми от последващи плащания, да изиска възстановяване на средства или да наложи финансови корекции.

12. Изчисляване на срокове
Срокът, който се брои на години, изтича в съответния ден на последната година, а ако месецът в последната година няма съответно число, срокът изтича в последния му ден.
Срокът, който се брои на месеци, изтича на съответното число на последния месец, а ако последният месец няма съответно число, срокът изтича в последния му ден.
Срокът, който се брои на седмици, изтича в съответния ден на последната седмица.
Срокът, който се брои на дни, се изчислява от деня, следващ този, от който започва да тече срокът, и изтича в края на последния ден.
Когато последният ден от срока е неприсъствен, срокът изтича в първия следващ присъствен ден.


Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More