понеделник, 1 октомври 2012 г.

Правомощия на АДФИ и защита на бенефициентите


Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) е компетентна да извършва финансови инспекции във всички аспекти на разходването на средства от получатели на държавни помощи, лица, финансирани със средства от държавния или от общинските бюджети, и по международни договори или програми на Европейския съюз (чл. 4, т. 7 ЗДФИ).
Правомощията на АДФИ са регламентирани в Закона за държавната финансова инспекция.

Финансовите инспекции биват планови или по сигнал или искане на компетентен орган. Финансова инспекция може да се извърши включително по молба, жалба или сигнал от физическо или юридическо лице, когато касае нарушения на бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност на бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ (чл. 5, ал. 1, т. 1 ЗДФИ).
Всяка проверка се възлага със заповед на директора на агенцията. Органите на АДФИ имат широки правомощия относно достъп до помещения и документи, в това число - да поискат съдействие от органите на МВР за осигуряване на достъп до помещения и транспортни средства или разрешение от съда за претърсване на помещенията и/или изземване на документация.

За резултатите от финансовата инспекция съответният финансов инспектор изготвя доклад, който съдържа направените констатации, подкрепени с доказателства.
В 14-дневен срок от връчването на доклада ръководителят на проверяваното лице може да даде писмено становище.
В зависимост от констатациите в доклада, директорът на АДФИ или упълномощено от него лице има право да даде указания на проверявания, както и да направи предложения за предприемане на мерки до компетентните органи (например, предложение до управляващия орган за налагане на финансова корекция).
При наличие на данни за извършено престъпление, докладът, заедно с доказателствата към него, се изпраща на прокуратурата.

Органите на АДФИ имат задължението да осъществяват съдействие на контрольорите на Европейската комисия, в случаи на отказан достъп до помещения или представяне на документи при извършване на проверки на място. Когато финансовият инспектор установи, че на контрольора на Комисията е отказан достъп до помещения, транспортни средства, както и до други места, в които се съхраняват документи, записи на компютърни информационни данни, носители на компютърни информационни данни на проверяваните организация или лице, той съставя констативен протокол и се обръща за съдействие към органите на МВР.
Когато финансовият инспектор установи, че проверяваните организация или лице, финансирани със средства по международни договори или програми на Европейския съюз, отказват да предоставят документи и/или компютърни информационни данни или техния носител на контрольора на Комисията, той съставя констативен протокол и може да прекрати достъпа до помещенията, транспортните средства, както и до други места, в които се съхраняват документи на организацията или лицето, чрез запечатване. За запечатването се съставя отделен протокол. АДФИ отправя писмено искане до съответния районен съд за постановяване на определение, с което да бъде допуснато претърсване и/или изземване.

Възпрепятстването дейността на финансовите инспектори и неизпълнението на техните указания, както и на контрольорите на ЕК, съставлява административно нарушение, за което законът предвижда налагане на глоби и имуществени санкции.

На АДФИ е възложен и контролът по изпълнение на Закона за обществените поръчки, ППЗОП и ПМС 55/2007 г. (Забележка: За разлика от ПМС 55/2007 г. (отм.), заместилото го ПМС 69/2013 г. не съдържа административно-наказателни разпоредби). В тази връзка, АДФИ извършва финансови инспекции и съставя актове за установяване на административни нарушения (АУАН).
Важно! Актове за нарушения по ЗОП, ППЗОП и ПМС 55/2007 г. (отм.) се съставят в срок от 6 месеца от деня, в който нарушителят е открит от органи на агенциятано не по-късно от три години от извършване на нарушението.
Наказателните постановления се издават от министъра на финансите или от оправомощени от него длъжностни лица.
За нарушения на ПМС 55/2007 г. (отм.), ако деянието не съставлява престъпление, се предвижда глоба от 100 до 2000 лева.

Когато нарушението е извършено от юридическо лице или от едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 5000 лв.

Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More