понеделник, 1 октомври 2012 г.

Пропуски, нарушения и нередности

Всяко нарушение на разпоредби на ПМС 55/2007 г. може да доведе до налагане на административно наказание - глоба или имуществена санкция. (Забел.: ПМС 69/2013 г. не съдържа административно-наказателни разпоредби). Пропуските и нарушенията, които имат характер на нередности могат да доведат до налагане на финансова корекция. (Забел.: С ПМС 150/18.7.2013 г., в сила от 23.07.2013 г., Методологията за налагане на финансови корекции се прилага и във връзка с нередности, произтичащи от нарушения на ПМС 69/2013 г.)

Някои възможни пропуски и нарушения на ПМС 55/2007 г.:
  • Договарящият орган не е уведомен за датата на отваряне на офертите;
  • Договорът е бил сключен, без да бъдат спазени изискванията на постановлението по отношение на публичността, определени в чл. 14, ал. 2, където за процедурите по чл. 7, т. 1 и 2 (открита и договаряне с пояснителен документ) е предвидено публикуване на обява най-малко в един национален ежедневник; не съществува никаква публичност;
  • Договорът е бил сключен, без да бъдат спазени всички изисквания на постановлението по отношение на публичността, т.е. наличие на известна публичност:
1. Наличие на публикувана обява, която не е в съответствие с изискванията на чл. 14, ал. 2;
обявата е публикувана в национален ежедневник, но не е изпратена за публикуване на интернет страницата на управляващия орган или обратното;
обявата е публикувана в ежедневник, който не е национален.
2. Наличие на публикувана обява на интернет страницата на бенефициента, като датата на публикуване на обявата е по-ранна от датата на публикуването й в националния/националните ежедневник/ежедневници.
3. Публикувана е обява в национален ежедневник, но тя не съдържа всички данни за бенефициента - наименование, телефон, факс, адрес за кореспонденция и лице за контакт.
4. Не са посочени обектът и видът на процедурата за определяне на изпълнител и номерът на договора за безвъзмездна помощ.
5. Не е посочен адрес, на който могат да бъдат получени пояснителен документ и документацията за провежданата процедура.
6. Не е посочена информация за място, дата и час, до който могат да се подават оферти, при открит избор или заявления при процедура на договаряне с пояснителен документ.
  • Предвидният срок за подаване на оферти и заявления е по-кратък от минимално изискуемия.
  • При наличие на законосъобразен основен договор е сключен последващ договор за допълнителна услуга, строителство или доставка, без да е надвишен заложеният праг от 50 на сто от стойността на основния договор, но в нарушение на изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 2 от постановлението:
1. не са налице непредвидени обстоятелства, които налагат сключване на допълнителен договор;
2. предметът на допълнителна услуга или строителство е бил включен в основния договор;
3. допълнителната услуга или строителство не са са съществено необходими за изпълнението на основния договор. 
  • Основният договор е бил сключен при спазване на изискванията на постановлението, последван от един или повече договори за допълнителни услуги, строителство или доставки, за които са спазени изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 2, но не е спазено изискването общата стойност на допълнителния договор да е не повече от 50 на сто от стойността на основния договор.
  • В документацията за участие в процедурата за определяне на изпълнител:
1. Не са посочени критериите за подбор, които са приложени в оценителния процес;
2. Не е посочен избраният критерий за оценка и/или липсва методика за оценка;
3. Методиката не съдържа достатъчни указания, което води до невъзможност за извършване на оценка на кандидатите или до манипулиране на комплексната оценка на кандидатите;
4. Осъществена е промяна в методиката за оценка на етап набиране на оферти.
  • В обявлението или в техническата спецификация не са посочени всички критерии за подбор/критерии за възлагане.
  • Документацията за участие не съдържа някой от задължителните елементи, съгласно чл. 17, ал. 1 от постановлението.
  • При избора на изпълнител не са били приложени избраният критерий за оценка, показателите, относителната им тежест и методиката за определяне на комплексната оценка на офертата, в случай че избраният критерий е икономически най-изгодна оферта, което е довело до манипулиране на комплексната оценка на кандидатите и избора на изпълнител.
  • Необосновано определяне на дискриминационни условия за избор на изпълнител, които дават предимство на един от кандидатите или ограничават кръга на потенциалните участници:
1. Залагане на конкретни технически характеристики на продукта с цел избирането на конкретен кандидат в процедурата.
2. Изискване за наличието на сертификат на непопулярна сертификационна система.
3. Необосновано посочване в техническите спецификации на конкретен модел, източник, процес, търговска марка, патент, тип, произход или производство, което би довело до облагодетелстването или елиминирането на определени лица или стоки извън определените в закона случаи.
4. В документацията за участие в процедурата са включени минимални изисквания към кандидатите, които не са свързани със спецификата на обекта на поръчката и дават предимство на един участник и ограничават необосновано конкуренцията.
  • Документацията за участие в процедурата съдържа недостатъчно описание или дискриминираща дефиниция на предмета на поръчката с цел да се даде предимство на един от кандидатите, който е бил определен за изпълнител.
  • Процедурата за избор на изпълнител е проведена чрез открит избор, но бенефициентът е преговарял неправомерно с участниците за постигане на договорености, които са довели до избирането на един от кандидатите, и е сключен договор с кандидата, с който са водени преговори.
  • Процедурата за избор на изпълнител е проведена чрез открит избор, но бенефициентът е допуснал допълнително представяне на липсващи документи, извън случаите предвидени в ПМС 55, с цел да се изясни или допълни съдържанието на офертата. 
  • Договорът е сключен при спазване на изискванията на постановлението, но е последван от намаление на количеството или обема на договора, без стойността на договора да бъде пропорционално намалена.
  • Договорът включва и допълнителни дейности извън обхвата на проектното предложение, одобрено за финансиране по ОП.
  • Неправилен избор на процедура по Постановление № 55 на Министерския съвет от 2007 г. Проведена е друг вид процедура.
  • Разделяне предмета на процедурата с цел избягване провеждането на предвидена в постановлението процедура.
  • Представени са документи с невярно съдържание или подправени документи за липса на обстоятелства по чл. 31, ал. 1 и 2 от ПМС 55/2007 г.
  • Част от изискуемите по чл. 31, ал. 4 от Постановление № 55 на Министерския съвет от 2007 г. документи са представени след сключване на договора за изпълнение.
  • Не са представени документите по чл. 31, ал. 4 от Постановление № 55 на Министерския съвет от 2007 г. или от тях е видно, че са налице пречки кандидатът да бъде определен за изпълнител на договора.
  • Установено е наличието на конфликт на интереси между кандидата, с който е сключен договор, и членовете на оценителната комисия/възложителя.
  • Допусната е до оценка оферта, която е подадена след срока на набиране на оферти, и с кандидата е сключен договор.
  • Не всички членове на комисията са подписали декларации за липса на обстоятелства по чл. 21, ал. 1 и 2 при установена впоследствие свързаност.
  • Променен е начинът (схемата) на плащане в договора за изпълнение в сравнение със заложеното в документацията и са договорени по-изгодни за изпълнителя условия;
  • Не са използвани задължителните типови образци;
  • Определена е необосновано висока цена на документацията за участие, надвишаваща действителните разходи за изработването й;
  • Проведено класиране или сключен договор, без да са представени изискуемите гаранции за участие или добро изпълнение;
  • Договорът с изпълнителя е бил изменен или допълнен, без задължителното писмено съгласуване с договарящия орган;
  • Бенефициентът не е извършил задължително съгласуване или не е поискал разрешение, когато такова се изисква.
Нередности, произтичащи от нарушения на ПМС 55/2007 г., които водят до финансови корекции, съгласно Методологията за определяне на финансови корекции:
Категория нередностОписание на нередносттаПрепоръчителен размер
на финансовата
корекция (процент от
стойността на договора)
1.Неосигуряване наДоговорът е сключен при25 на сто от стойността
достатъчна степен наотсъствието на достатъчнана договора.
публичност иконкуренция, което означава
прозрачностнеспазване на принципа на
(COCOF 07/0037/03,прозрачност.
нередност № 21)
2.Обществени поръчки,Основният договор е сключен при25 на сто от стойността
възложени безосигуряване на достатъчнана договора, сключен
осигуряване наконкуренция, последван от единбез осигуряване на
достатъчнаили повече допълнителнидостатъчна конкуренция.
конкуренция, както идоговори, сключени, без да се
при отсъствие наосигури достатъчна конкуренция, и
изключителнато при липса на изключителна
спешност в резултат отспешност вследствие на
непредвидими събитиянепредвидими събития или на
или непредвиденинепредвидени обстоятелства (при
обстоятелства (заобществени поръчки за
допълнителнистроителство или услуги), които да
строителни работиги оправдаят.
или услуги)
(COCOF 07/0037/03,
нередност № 22)
3.Прилагане наОпределяне на неправомерни10 на сто от стойността
неправомерниограничения за подбор и/илина договора. Този
критерии за подбор ивъзлагане, които даватпроцент може да бъде
възлаганепредимство на един отнамален до 5 на сто в
(COCOF 07/0037/03,кандидатите/участниците взависимост от тежестта
нередност № 23)процедурата/избора нана нарушението.
изпълнител или ограничават кръга
на потенциалните участници в нея
(например: задължение за
наличие на място на стопанска
дейност или представител в
страната или региона, както и
определянето на твърде
специфични технически норми,
които дават предимство само на
един оператор).
4.Нарушение наДоговори, сключени след10 на сто от стойността
принципа за равнопровеждане на общественина договора. Този
третиранепоръчки при спазване напроцент може да бъде
(COCOF 07/0037/03,правилата за публичност, но чиятонамален до 5 на сто в
нередност № 24)процедура за възлагане назависимост от тежестта
обществена поръчка нарушавана нарушението.
принципа за равно третиране
между операторите (например
възлагащият орган е избрал
произволно кандидатите, с които
преговаря, или дава предимство
на един от поканените за
преговори кандидати).

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More