понеделник, 16 април 2012 г.

Всяка грешка може да доведе до финансова корекция

в-к Строител:

Виолетка Донева, началник-отдел „Мониторинг“ към Министерството на регионалното развитие и благоустройството:
Всяка грешка може да доведе до финансова корекция
Често написаното в докладите не съответства на извършеното на строежа


- Г-жо Донева, кои са основните нередности и измами при усвояването на еврофондовете?
- Много от тях вече са преодолени, но за съжаление се появяват нови, за които търсим начини да ги избегнем. Основното, което определя изпълнението на проектите, е подготовката. Вглеждайки се в трудностите при изпълнението на даден обект, виждаме, че те произлизат още от началото, т. е. от това, което не е било свършено преди сключване на договора за безвъзмездна финансова помощ. И така започва поредица от дейности, която малко или много е съпътствана от специфични особености и проблеми, които се налага да бъдат разрешавани на крак.
За съжаление до момента се наблюдават слабости при сформирането на екипите, които управляват проекти. Бенефициенти на ОП „Регионално развитие“ в основната си част са общините. Те разполагат с ограничен кръг от хора, които могат да бъдат включени в разработката на проекта. Разбира се, няма пречка да бъдат наемани външни експерти. Грешката, която се допуска при ангажирането на консултанти, е неспазването на изискванията на Закона за обществените поръчки. Срещат се случаи, когато възнагражденията на членовете на екипа надхвърлят стойността на директното възлагане, а трябва да се проведе търг за възлагане на дейността. Това се установява чак при процедурата за верификация. В тази връзка Управляващият орган (УО) на ОПРР е публикувал още преди две години на електронната си страница писмо-отговор от Агенцията по обществени поръчки, в което се показва размерът на плащанията на експерт, който не е служител на съответния бенефициент.
Друга грешка, която се допуска при сформирането на екипите, е включването на едни и същи специалисти в повече от един проект.
В резултат на многото одити, които са направени, се въведе изискване да се следи този факт. Смята се за приемливо един и същи човек да не участва в повече от два проекта с оглед на факта, че той трябва да има достатъчно време, за да може да им обърне внимание. Срещат се случаи, при които специалист може да участва в повече от три проекта, но тогава ние сме посъветвали бенефициентите да осигурят адекватно управление.
Поне един от проблемите, който беше свързан със съответствието на екипите с изискванията на Постановление 194 на Министерския съвет, когато ставаше дума за инфраструктура, към момента е преодолян. Преди това беше голяма трудност, особено за по-малките общини, да намерят нужните експерти , за да могат да заемат съответната позиция като ръководители на проекти. С промяната на постановлението се допуска началник да бъде не само лице с инженерно образование и съответния професионален опит, но и с икономическо и т. н., но да има опит в проектите.

- Какви са трудностите при организиране на тръжните процедури за обектите?
- В договора за безвъзмездна финансова помощ е отбелязано изискването, че десет дни след неговото сключване трябва да бъде подаден актуализиран график за възлагане на обществена поръчка за одобряването й. Когато бенефициентите кандидатстват за евросредства, обикновено във формуляра има секция за търгове, в която те отбелязват планираните тръжни процедури с оглед избор на изпълнител.
Разбира се, процесът на кандидатстване е значително дълъг и сроковете, които са предвидени в самия формуляр, не са актуални и затова има задължително изискване за актуализация.
Тук основният проблем, който рефлектира и при изпълнението, е разделянето на предмета на обществената поръчка. С представянето на актуализирания график бенефициентите описват всички търгове заедно с директните възлагания. Това е една възможност за преодоляване на проблема, който върви с финансови корекции.
Същевременно често въпреки одобрения от УО график при самото обявяване на обществената поръчка е направено разделянето й, особено тогава, когато става въпрос за възлагане на строителство на повече от един обект.
- Това означава, че като има стриктен контрол в първите фази на проекта, след приключване на тръжната процедура всичко ще се развива нормално, нали?
- За съжаление не. При сключването на договори с изпълнителите се наблюдават много недоглеждания, например за срока за валидност на контракта, откога той влиза в сила и т. н.
Обикновено бенефициентите правят copy-paste на вече съществуващи контракти, без да се съобразят с конкретните изисквания. Често срокът на изпълнение е различен из страниците на документа.
Същевременно не трябва да се забравя, че според Министерството на финан­сите
авансовото плащане може да бъде подадено и изплатено само при условие, че съществува
договор с изпълнителя на основната дейност и в него има клауза за подобна финансова операция. Допреди месеци това беше основен проблем.
При инфраструктурните обекти по ОПРР се срещат много трудности. За този програмен период по програмата се предвижда най-вече ремонт и рехабилитация на социална, културна и образователна инфраструктура, пътища и др. Това, което определя самата подготовка на проектите, е недоброто им качество, което рефлектира след това в строителството. Наблюдава се замяна на различни строителни дейности или продукти по време на изпълнение, които не са били добре определени още при разписването на проекта.
УО промени правилата с цел ограничаване на възможните изменения след сключване на договора за обществена поръчка. Преди това бенефициентите можеха да променят изцяло проекта, да актуализират строителните материали и дейности например. Целта е да се ограничи размерът на промените.
- Кой допуска повече грешки в целия процес?
- Например при енергийните проекти проектантът трябва да се съобрази със записаното в енергийното обследване. След него се прави количествената сметка и се остойностява. Често се забелязва несъответствие с обследването за енергийна ефективност и количествената сметка
Всичко това води до проблеми при изпълнението на проекта. Започват едни безкрайни промени.
Отчитането на проекта от страна на бенефициентите съгласно изискванията на УО става с тримесечни доклади. Тяхната цел е да се следи изпълнението на проекта за всеки период – на какъв етап е обектът и дали има проблеми. От една година насам се представят само три, а не както преди – четири тримесечни отчета. Годишният се представя до 30 януари на следващата година. Много често при документацията не се попълват всички необходими полета, затова унифицирахме формата.
Често изпълнителите не водят редовни документи – най-вече по наредбата за съставяне на актове и протоколи. Написаното в отчетите не съвпада с реалната картина на строежа. Формално е и изпълнението на дейностите от страна на строителния надзор. Това се констатира не само при проверка на място, но и при преглед на документите.

Автор: Свилена Гаджанска


Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More