петък, 23 май 2014 г.

Отменят ПМС 69/2013 г.

Министерски съвет на Република България прие Постановление № 118/20.05.2014 г. (обнародвано в ДВ, бр. 44/27.5.2014 г.) за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от ЕФРР, ЕСФ, КФ, ЕФМДР, ФМ на ЕИП и НФМ.
С постановлението се отменя ПМС 69/13 г.
Новото постановление влиза в сила от деня на обнародването му - 27.5.2014 г.

Вж. информация относно изменения в ПМС 118 от септември 2014.

Процедурите по ПМС 69/13, обявени преди влизане в сила на ПМС 118/14, се довършват по досегашния ред.

На пръв поглед трудно се установяват разлики между двете постановления.
Структурата на отмененото ПМС 69 е изцяло запазена, включително номерацията на съответните разпоредби, с незначителни изключения. Направени са редица редакционни изменения в текстовете.

Няма промяна във видовете процедури и праговете за тяхното определяне. Ще очакваме решенията на УО/ПО относно приложимите образци.
Нови типови образци за бенефициентите по ОП Конкурентоспособност.
Актуализирани указания (към 24.09.2014 г.) на УО на ОП Конкурентоспособност по прилагането на чл. 9, ал. 2 от ПМС 118

Нови положения:
1. От заглавието и текста на постановлението отпада понятието "кандидати за безвъзмездна финансова помощ". Постановлението се прилага само от бенефициенти, които не се явяват възложители по ЗОП.

2. В заглавието и текста на постановлението вместо понятието "Структурни фондове на ЕС" са изброени наименованията на фондовете на ЕС - Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд,  Европейския фонд за морско дело и рибарство.

3. В случаите, когато предвидената стойност за строителство, доставки и услуги, в т.ч. съфинансирането от страна на бенефициента, без данък върху добавената стойност е по-ниска от праговете по чл. 8, т. 2, "бенефициентът оповестява публично съобщение за ценови предложения по реда на чл. 11, ал. 2". (Бенефициентът предоставя поканата по ал. 1 на съответния управляващ орган/програмен оператор за публикуване на Единния информационен портал за фондовете от Европейския съюз/интернет страницата на съответния програмен оператор. Едновременно с предоставянето на поканата за публикуване бенефициентът я публикува и на своята интернет страница при наличие на такава.)

4. Отпада изискването при определяне вида на процедурата бенефициентът да се ръководи от Общия терминологичен речник, свързан с обществените поръчки (СРV)

5. Отпада изискването при поръчки над определена стойност публичната покана да се публикува в Официален вестник на ЕС.

6. Направено е съществено редакционно изменение на досегашния чл. 11а ПМС 69 (чл. 12 от ПМС 118/14). Досегашният текст гласеше, че при провеждане на процедура по чл. 7, т. 1 може да не се публикува публична покана, когато това би довело до нарушаване на авторски или други изключителни права. В новата редакция, в тези случаи "бенефициентът може да отправи мотивирано искане да не провежда процедурата по чл. 7, т. 1".

7. Отпада възможността УО/ПО да изисква от бенефициентите задължителното прилагане на определен критерий за оценка на офертите, както и да определя съставните показатели и относителната им тежест в крайната оценка.

8. Запазва се списъкът на документите, които бенефициентът може да изисква от кандидатите, в случай че в поканата са включени изисквания за икономическо и финансово състояние, като в т. 2 е направена следната добавка: "годишния финансов отчет или някоя от съставните му части, освен ако е публикуван в публичен регистър и кандидатът е посочил информация за органа, който поддържа този регистър".

9. Съществено изменение има в разпоредбата относно залагане на изисквания към оборота на участниците. Отпада понятието "общ оборот", употребено в досегашната разпоредба. Новият текст има вида:  "При залагане на изисквания по ал. 2, т. 3 изискуемият оборот, който се отнася до предмета на поръчката (т.е. само специфичния оборот - бел. Х.В.), не може да надвишава повече от три пъти прогнозната стойност на процедурата или на съответната обособена позиция, в случай че процедурата е с обособени позиции".

10. Запазват се изцяло изискванията към минималното съдържание на офертата, като в т. 3 и 5 са направени следните добавки:
- т. 3 - "ценово предложение за всяка позиция поотделно, в случай че процедурата е с обособени позиции"
- т. 5 - "подизпълнителите, които ще участват при изпълнението на поръчката, и дела на тяхното участие, ако кандидатът предвижда подизпълнители".

11.  Отпаднало е изречението, че при приемане на офертата върху плика се отбелязват поредния номер, датата и часът на получаване. Остава изискването на приносителя да се издаде документ.

12. Отпада текстът на досегашния чл. 15 от ПМС 69/13, който въвеждаше начина на определяне на техническите спецификации.

13. Промяна в срока за искане на разяснения: "Заинтересованите лица могат да поискат писмено от бенефициента разяснения по публичната покана в срок до 4 дни преди изтичането на срока за подаване на офертите".

14. Промяна в срока за публикуване на разяснения: Разясненията се предоставят на съответния УО/ПО за публикуване и се публикуват на интернет страницата на бенефициента, при наличие на такава, "в 3-дневен срок от датата на постъпване на искането", а не както досега - в срок до два дни преди изтичане на срока за подаване на оферти.

15. При назначаване на оценители, бенефициентът определя един резервен оценител, а не както досега - "резервни оценители".

16. В съдържанието на изискуемата от оценителите декларация изрично се добавя и задължението да пазят в тайна обстоятелствата, които са им станали известни при или по повод работата им.

17. Въвежда се нова алинея, която регламентира хипотезите, в които оценителите предлагат кандидат за отстраняване от участие в процедурата, а именно:
"1. кандидат, който е представил оферта, която не отговаря на изискванията на чл. 15 и на условията на публичната покана, посочени от бенефициента;
2. кандидат, за когото са налице обстоятелства по чл. 22, ал. 1;
3. кандидат, който не отговаря на обявените изисквания за икономическо и финансово състояние, професионална квалификация и технически възможности;
4. кандидат, който не е представил в срок изисканите по реда на ал. 3 документи, или представените документи не отговарят на предварително обявените условия."

18. Отпада срокът, в който бенефициентът уведомява писмено кандидатите и УО/ПО за извършеното класиране. В новата разпоредба е записано "след утвърждаване на протокола". В досегашната разпоредба срокът беше 3 дни от утвърждаване на протокола.

19. Добавя се следната нова разпоредба: "В  срок 5 работни дни от получаване на уведомлението по ал. 6 кандидат в процедурата може да поиска достъп до протокола или копие от него. Бенефициентът е длъжен в 7-дневен срок от получаване на писменото искане да му осигури достъп до протокола или копие от него."

20. Добавка в чл. 19, ал. 1, т. 3 и 4, регламентиращи две от хипотезите, в които бенефициентът прекратява процедурата:
"Процедурата за определяне на изпълнител се прекратява, когато:
3. всички класирани кандидати, чиито оферти не надвишават финансовия ресурс, който може да бъде осигурен от бенефициента, последователно откажат да сключат договор;
4. всички оферти надвишават финансовия ресурс, който бенефициентът може да осигури;"
Добавя се нова алинея в същия член със съдържание: "Процедурата за определяне на изпълнител може да бъде прекратена,  когато е постъпила само една оферта или само една оферта отговаря на предварително обявените от бенефициента условия."

21. Отпада срокът за сключване на договор с определения за изпълнител кандидат. Срокът ще се определи от бенефициента в поканата за сключване на договор.

22. При изброяване на хипотезите, в които бенефициентът няма право да сключи договор с определения за изпълнител кандидат, е добавена т. 4, ако "не представи някой от документите по чл. 22, ал. 2, т. 2".

23. Няколко редакционни промени са извършени и в текстовете, регламентиращи документите, които се представят при сключване на договор. Избраният за изпълнител доказва съответствието си с изискванията на постановлението с документи, издадени от компетентен орган, като е отпаднал изричният текст същите да са издадени "преди сключване на договора". Относно чуждите кандидати е уточнено, че когато в съответната чужда държава не се издават съответните удостоверителни документи, кандидатът представя клетвена декларация, ако такава има правно значение според закона на неговата държава.

24. "Когато кандидатите са юридически лица, изискванията на [чл. 22,] ал. 1, т. 1 се прилагат за лицата, които имат право да управляват и/или да представляват кандидата". Отпада подробното изброяване на органите по видове ЮЛ.

25. Отпада ограничението подизпълнителите да не са свързани лица по смисъла на § 1, ал. 1 от Допълнителните разпоредби на Търговския закон с бенефициента или с член на неговия управителен или контролен орган. За подизпълнителите остават само ограниченията по чл. 22, ал. 1, т. 1.

26. Отпадат или са пропуснати разпоредбите, регламентиращи условията за задържане и освобождаване на гаранцията за участие.

адв. Х. Василева

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More