вторник, 12 май 2015 г.

Избор на изпълнители съгласно новите общи условия към ДБФП по ОПИК

На 7.05.2015 г. беше отворена първата процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК - BG16RFOP002-2.001 „Подобряване на производствения капацитет в МСП“.
Пълна информация за процедурата, Насоки за кандидатстване, пакет документи и разяснения могат да се намерят на страницата на процедурата на сайта на Управляващия орган.

Ново положение в Общите условия е разпоредбата на чл. 1.6, която гласи: "Бенефициентът е длъжен  да сключи договорите с изпълнители до 12 месеца от датата на влизане в сила на договора за предоставяне на финансовата помощ. Срокът спира да тече в случаите на обжалване на процедурите за определяне на изпълнител или при прекратяване на обявените процедури. При условие, че случаите на обжалване или случаите на прекратяване на процедурите поставят под риск усвояването на средствата от оперативната програма, Управляващият орган пристъпва към едностранно прекратяване на договора/отмяна на заповедта за предоставяне на финансова помощ."
Правилото има значение още на етап подготовка на проект и планиране на график за изпълнение, доколкото максималният срок за изпълнение на проектите в процедура  BG16RFOP002-2.001 е 18 месеца, което предполага, че началото на изпълнение на някои от дейностите може да бъде заложено след 12-ти месец.
Аналогична е разпоредбата на чл. 7.1.3 от Договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (Приложение И в пакета документи).
Между двете разпоредби има известни разлики, които създават известна несигурност:
- В чл. 7.1.3 от ДБФП се казва, че "неспазването на посочения срок може да доведе до прекратяване на договора за безвъзмездна помощ". Редакцията на текста ("може да доведе") показва, че прекратяването е по усмотрение на УО и ще се преценява във всеки конкретен случай.
- В чл. 7.1.3 от ДБФП се казва: "При условие, че случаите на прекратяване на процедурите поставя под риск усвояването на средствата от оперативната програма, Управляващият орган може да прекрати едностранно договора за безвъзмездна помощ." - В Общите условия разпоредбата има императивен характер - "Управляващият орган пристъпва към едностранно прекратяване", като разпоредбата включва и хипотезите на обжалване на процедури.
- Чл. 7.1.3 от ДБФП не е прецизиран докрай и съдържа недовършено изречение, което повтаря част от изречение от същата разпоредба. ("Посоченият срок спира да при прекратяване на обявените процедури.")
Следва да се има предвид, че на осн. чл. 16, ал. 2 от Закона за задълженията и договорите, при несъответствие между вписани в договора уговорки и уговорки в общите условия имат сила първите, макар и вторите да не са заличени. Това правило се съдържа и в чл. 6.2 от ДБФП.

С оглед обстоятелството, че максималният интензитет на помощта за всички МСП -бенефициенти на помощ за дейности в Югозападен район, е под 50%, на осн. чл. 3 от ПМС 118/2014 г. за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ, тези бенефициенти не прилагат реда на постановлението. 
В хода на информационната кампания УО представя следните условия за избор на изпълнители, които вероятно ще залегнат и в Оперативното ръководство за изпълнение на ДБФП:

Кликни за увеличаване

1. В случаите извън приложното поле на ПМС № 118/20.05.2014 г., когато предвидената стойност за строителство, в т.ч. съфинансирането, без данък върху добавената стойност е по-ниска от 60 000 лв. без ДДС или предвидената стойност за доставки или услуги, в т.ч. съфинансирането, без данък върху добавената стойност е по-ниска от 20 000 лв. без ДДС, следва да приложат към първичните платежни документи три предложения и обосновка.
2. В случаите извън приложното поле на ПМС № 118/20.05.2014 г., когато предвидената стойност за строителство, в т.ч. съфинансирането, без данък върху добавената стойност е равна или по-висока от 60 000 лв. без ДДС и по-ниска от 9 779 000 лв. без ДДС или предвидената стойност за доставки или услуги, в т.ч. съфинансирането, без данък върху добавената стойност е равна или по-висока от 20 000 лв. без ДДС и по-ниска от 391 160 лв. без ДДС, бенефициентите следва да приложат към първичните платежни документи три предложения и обосновка както и сключен договор.
3. В случаите извън приложното поле на ПМС №118/20.05.2014 г., когато предвидената стойност за строителство, в т.ч. съфинансирането, без данък върху добавената стойност е равна или по-висока от 9 779 000 лв. без ДДС или предвидената стойност за доставки или услуги, в т.ч. съфинансирането, без данък върху добавената стойност е равна или по-висока от 391 160 лв. без ДДС, бенефициентите/кандидатите за безвъзмездна финансова помощ следва да представят на Управляващия орган за публикуване на неговата страница и на Единния информационен портал за обща информация за управлението на Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз в Република България на публично съобщение за събиране на предложения/оферти. Копие от публичното съобщение се публикува и на страницата на бенефициента. Бенефициентите са длъжни към първичните платежни документи да приложат получените не по-малко от три предложения (съдържащи цена, характеристика/функционалност/описание, които не противоречат на заложените в договора/ заповедта за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ) и обосновка (съдържаща аргументи за направения избор на изпълнител на базата на получените 3 предложения), както и сключен договор.
(Източник: Презентация на УО от Първия информационен ден, проведен на 11.05.2015 г. в гр. Враца):

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More